kurz3.jpg

Kurz 3 - 2025/26

 

Kurz 3 - SPECIALITY Z DĚJIN UMĚNÍ

školní rok 2025/26

LAHŮDKY, SPECIÁLNÍ TÉMATA, TRENDY A FENOMÉNY Z DĚJIN UMĚNÍ

19 lekcí probíhá každé druhé úterý od 19 hodin. Délka lekce je přibližně 1,5 hodiny.

Kurzy dějin umění probíhají v unikátním prostředí hlavního sálu Winternitzovy vily již od jejího otevření veřejnosti a těší se velké oblibě. Lekce vedou zkušené a milé přednášející Mgr. Máša Pivovarová, Ph.D, PhDr. Eliška Zlatohlávková, Ph.D, Mgr. Kristýna Jirátová, Ph.D, které disponují nejen znalostmi, ale snaží se vám také přinést aktuální zprávy o novinkách, kontextu, nebo výstavách souvisejících s daným tématem. Před každou přednáškou obdržíte elektronicky osnovy dané přednášky, které vám pomohou se zorientovat v tématu a slouží pro vás také jako archiv probraného učiva. V rámci prezenční výuky je možné si prohlédnout i prostory vily a aktuální výstavu.

PREZENČNÍ VÝUKA - kompletní balíček (možnost fyzické přítomnosti ve vile i online licence)
- Přístup na přednášky přímo v historickém sále Winternitzovy vily.
- Osnovy přednášky v elektronické podobě - vždy posíláme 1-2 dny před přednáškou.
- Stream přednášky v reálném čase s možností sledovat jí z pohodlí domova (pokud budete nemocní, nebo se vám zrovna nebude chtít do vily).
- Video záznam přednášky k dispozici dalších 7 dní po přednášce na speciální stránce s vašimi přístupovými údaji.
- Možnost prohlédnout si zdarma vilu a aktuální výstavu, vždy 30 min před přednáškou a po přednášce.
- Cena - 6200 Kč.
-
Nabídka pro “Early birds” PŘI REGISTRACI A PLATBĚ DO 31.12.2024 - 5900,- Kč

ONLINE VÝUKA - Pokud preferujete pouze online přednášky z pohodlí vašeho domova, nebo pokud se přednášky ve vile vyprodají, nabízíme vám možnost zakoupit pouze online licenci na celý kurz. Funguje to tak, že dostanete do e-mailu přihlašovací údaje na daný kurz a společně s osnovami jej budete moci sledovat ze stránek https://kurzyvevile.cz online na vašem počítači.
- Osnovy přednášky v elektronické podobě - vždy posíláme 1-2 dny před přednáškou.
- Stream přednášky v reálném čase s možností sledovat jí z pohodlí domova.
- Video záznam přednášky k dispozici dalších 7 dní po přednášce na speciální stránce s vašimi přístupovými údaji.
- Cena - 3700 Kč. 
- Nabídka pro “Early birds” PŘI REGISTRACI A PLATBĚ DO 31.12.2024 - 3400,- Kč

Absolventi prezenční výuky mohou na požádání obdržet osvědčení o absolvování programu, pokud se zúčastnili minimálně 2/3 přednášek.

OBJEDNÁVEJTE ZDE

NEBO PIŠTE NA KURZYLOOSOVAVILA@GMAIL.COM

 

Program kurzu

1. Design – Průřez tím nejdůležitějším z uměleckého řemesla a designu v Čechách ve 20. století v kontextu evropské tvorby (to nejdůležitější z módy, šperku, nábytku, oděvů, průmyslového designu a užitého řemesla). Pavel Janák, Ladislav Žák, Ladislav Sutnar, Václav Král, Stanislav Lachman, Bořek Šípek, Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová, Patri Kotas, Olgoj Chorchoj, Maxim Velčovský. (Eliška Zlatohlávková)

2. O lásce slova a zobrazení -­ Fenomén ilustrace (ukázky z dějin ilustrace v Čechách: Mikoláš Aleš, Josef Čapek, Josef Lada, Adolf Born, Zdeněk Burian, Ondřej Sekora, Jiří Šalamoun, Jiří Trnka ad.) (Máša Pivovarová)

3. Dekadence a ošklivost ­ „Milenče všeho chorého, symbole dekadence!“ (krása ošklivosti a idea dekadence v českém a evropském umění, umělci, literáti i další proklatci od 19. století po současnost: Félicien Rops, Joris-Karl Huysmans, Karel Hlaváček, Alfred Kubin, Joel Peter Witkin, Jake a Dinos Chapman ad.) (Kristýna Jirátová)

 4. PanelstoryOd pyramid k panelům (architektura sídlišť, uskutečnění představy „moderní vesnice“ pod taktovkou typizace jako nového tvůrčího principu socialistické společnosti, vývoj panelových domů – typy G40, G57, sídliště Zelená liška, experimentální sídliště Invalidovna, koldům Litvínov, Brno Lesná) (Eliška Zlatohlávková) 

 5. Brány do neznáma ­ Námět dveří a bran v umění od starověku po současnost (kam vedly dveře na starověkých náhrobcích? Proč jsou dveře na obrazech Zvěstování někdy zavřené, jindy otevřené? Co symbolizují dveře v dílech moderních umělců, jako byli Marcel Duchamp či René Magritte? A co teprve dveře v umění současném?) (Kristýna Jirátová) 

 6. We Can Do It! ­ Ženy umělkyně od renesance po současnost (s jakými podmínkami se musely ženy umělkyně v historii potýkat? Různé přístupy k otázce ženského umění, příklady umělkyň do 20.století, změna postavení žen ve 20. století, různé způsoby reflexe ženské otázky: Artemisia Gentileschi, Hilma af Klint, Cindy Sherman, Tracey Emin, Kiki Smith, Louis Bourgeois, Toyen, Adriana Šimotová, Eva Kmentová, Milena Dopitová, Kateřina Šedá ad.) (Máša Pivovarová)

 7. Emilie ke mně přichází ve snu – český surrealismus (fenomén a jeden z dominantních umělecký směrů započatý v období meziválečné avantgardy zahrnující literaturu, výtvarné umění, divadlo i film: Vítězslav Nezval, Karel Teige, skupina Ra, Toyen, Jindřich Štyrský, Josef Šíma, divadlo E. F. Buriana, Jan Švankmajer) (Eliška Zlatohlávková)

 8. Poslední obrazy (někdy přijde smrt náhle a nečekaně, jindy ji může umělec předvídat nebo dokonce plánovat, přednáška představí výběr posledních obrazů vybraných umělců zasazených do kontextu jejich díla a poodhalí, co se mohlo v mysli umělců odehrávat těsně před smrtí, nechtěli se smířit s osudem nebo ho tiše přijali? Navraceli se ke svým zásadním námětům nebo se snažili odhalit nové směry, dokud je čas?) (Kristýna Jirátová)

 9. Art brut a umění duševně nemocných (Jean Dubuffet a objev tvorby duševně nemocných lidí, různé podoby art brut, vliv na tvorbu umělců, představení jednotlivých sbírek art brut) (Máša Pivovarová)

 10. Natura morta (samostatný malířský žánr zátiší se zrodil na přelomu 16. a 17. století: květiny ve váze, naaranžované ovoce či jiné pokrmy, nebo mrtvá zvířata, je to pouze zobrazení skutečnosti, nebo v sobě zátiší skrývají i hlubší význam?) (Eliška Zlatohlávková)

 11. Femme fatale (charakter tajemné, krásné a svůdné ženy, která svými kouzly uchvacuje muže, aby ho zavedla do smrtící pasti: Salomé, Messalina, Kleopatra, Dalila i biblická Eva, osudovým ženám věnují umělci mnoho obrazů i básní, láska bývá zobrazována jako neustálý zápas mezi mužem a ženou na život a na smrt, přednáška představí femme fatale jako archetyp literatury a umění) (Kristýna Jirátová)

12. Záhady touhyErotika ve výtvarném uměním a její proměny v jednotlivých epochách (jaká byla nejoblíbenější erotická témata v umění? Jak se proměňoval estetický typ ženy v průběhu času? A jak se erotika změnila, když o ní začaly vypovídat i ženy? (Máša Pivovarová)

13. Samota uprostřed davu: Charles Baudelaire a umění 20. století a současnosti (Charles Baudelaire je dnes právem považován za zakladatelskou osobnost moderny, inspiroval řadu umělců již za svého života, obraz osamocení člověka uprostřed společnosti, fenomén prokletí, nuda, spleen, motivy smrti, strachu, zla i věčného hledání krásy pak přetrvávají nejen ve výtvarném umění až do současnosti) (Kristýna Jirátová)

14. Bůh nikdy nespí -­ Sakrální umění mezi léty 1948–1989 (zdálo by se, že po komunistickém převratu v roce 1948, kdy náboženství bylo totalitním systémem nahlíženo jako opium lidstva, přestalo existovat sakrální umění, naopak, i v této temné době mimo mainstream vznikaly neobyčejné architektonické, obrazové i sochařské realizace) (Eliška Zlatohlávková)

 15. Cvak! Česká fotografie 20. století (dějiny české fotografie: František Drtikol, Devětsil, sociální fotografie 30. let, surrealistická fotografie, dokumentární a reportážní fotografie za 2.světové války a po jejím konci, Josef Sudek, informel, Josef Koudelka, Viktor Kolář, Jindřich Štreit, Miroslav Tichý, Jan Saudek, Tono Stano, skupina Bratrstvo, Ivan Pinkava ad.) (Máša Pivovarová)

16. Dvojník (vidění sebe sama, rozdvojená osobnost, alter ego, stín, odraz v zrcadle, ale také klon či virtuální identita, fenomén dvojníka se objevuje ve výtvarném umění i literatuře již od pradávna a dnes dostává nové a mnohdy děsivé podoby, představíme si téma dvojníka v dílech řady výtvarných umělců s přesahy do literatury, filosofie, psychologie či filmu) (Kristýna Jirátová)

17. Brutalismus a skulpturalismus (po dekádě 50. let, kdy uměleckou scénu ovládl diktát socialistického realismu, přichází v následujícím období uvolnění umožňující recepci zahraničních vzorů v domácí architektonické tvorbě: Ludwig Mies van der Rohe a napojení se na aktuální trendy západní architektury: Karel Prager, Jaroslav Fragner, Karel Hubáček, Věra a Vladimír Machoninovi). (Eliška Zlatohlávková)

 18. Zprávy z podzemí: Ruské neoficiální umění padesátých až osmdesátých let (jaké umění vznikalo v Rusku za tvrdého totalitního režimu? V jakých podmínkách tvořili neoficiální umělci? Jaké nové umělecké formy vznikly? Jaká byla hlavní témata? A co se dělo, když Západ tyto umělce objevil? Lianozovská škola, moskevská konceptuální škola Ilja Kabakov, Viktor Pivovarov, Erik Bulatov ad.) (Máša Pivovarová) 

 19. In graffiti we trust (sketche, tagy, chromy, charaktery, piecy, trow upy… cesta STREET ARTU z ilegality do galerií, historie pouličního umění v USA a ČR: Taki183, Jean Michel Basquiat, Banksy, CAP: Crew Against People, Vladimir 518, TRON a další). (Kristýna Jirátová)